November / December 2012 - Reisverslag uit Cold Lake, Canada van Bart en Lenny Bergh - WaarBenJij.nu November / December 2012 - Reisverslag uit Cold Lake, Canada van Bart en Lenny Bergh - WaarBenJij.nu

November / December 2012

Door: Bart en Lenny

Blijf op de hoogte en volg Bart en Lenny

10 December 2012 | Canada, Cold Lake

Hallo Allemaal,

Na het verslag van onze vakanties wil ik toch ook dingen die hier in Cold Lake gebeuren met jullie delen!
Inmiddels is het hartje winter! De temperatuur ging van + 30 in september naar 0 in oktober en naar -20 in november, alsof moeder natuur een knopje omgezet heeft, standje zomer en standje winter! Het meer is inmiddels al helemaal bevroren, ruim twee maanden eerder dan vorig jaar. We wachten nu even op het seintje van de brandweer totdat ze groen licht geven voordat we erop kunnen. De brandweer geeft groenlicht als het ijs dik genoeg is zodat je er met je auto op kunt rijden. Er zijn natuurlijk altijd idioten die dat al eerder doen en elk jaar staat er wel een gezonken auto in de krant, maar wij wachten gewoon braaf op een seintje. Het ijs moet ongeveer 12 inches dik zijn om het gewicht van een auto te kunnen dragen. Ik wacht gewoon totdat ik een auto voorbij zie rijden, dan weet ik iig zeker dat ik me geen zorgen hoef te maken als ik voor een wandeling ga.

Het is een erg mooi natuur verschijnsel om te zien hoe het water eerst afkoelt en dan langzaam bevriest. Er is behoorlijk veel kou voor nodig om al het water in Cold Lake te bevriezen namelijk! Het meer heeft weken lang gestoomd, toen het stopte met stomen zagen we de eerste ijs schotsen drijven en na een paar dagen geen wind en -30 was het zo maar klaar. Naast een heleboel ijs, hebben we ook een heleboel sneeuw! De eerste sneeuw viel eind oktober en is nooit meer weggegaan. Inmiddels ligt er zo'n 40 a 50 cm sneeuw en het is behoorlijk zwoegen om er doorheen te komen! Een goede workout trouwens.. :) In de zomer kwam de buurjongen ons gras maaien, nu hebben we iemand nodig die onze oprit sneeuw vrij houdt..

Onze straat is bijna de laatste straat in Cold Lake en het duurde ook even voordat the City of Cold Lake onze straat kwam vegen. Vorige week was het dan zo ver. Ze vegen keurig de sneeuw van de weg af, vervolgens is onze oprit naar de weg afgesloten met een berg sneeuw van een halve meter. En hoe we dat regelen moeten we zelf maar weer zien. Gelukkig hebben we een jeep met grote banden en kon Bart de weg vrij maken voor mijn auto.

Eind september hebben we pa en ma van de Bergh op bezoek gehad, dat was hartstikke leuk en we hebben ze een hoop van Cold Lake en een stukje Canada laten zien. We zijn in Jasper in de Rocky Mountains geweest en dat blijft altijd mooi, in welk seizoen je er ook bent. Vlakvoor de winter zijn de elks erg actief dus we hebben er een hoop gezien! Ook de bevers in onze eigen tuin zijn erg actief geweest. Ze moesten hun beverhuis even verbouwen en winterklaar maken en dat heeft een hoop bomen gekost. We zijn wel onder de indruk van die beesten, ze knagen en slepen die bomen gewoon even de tuin uit, alsof het lucifers zijn. Voor ons een hoop gratis fire wood. Handig die bevers.

Bart vliegt nog steeds veel, al wordt het wel wat lastiger met veel sneeuw en wordt regelmatig het vliegen gecanceld. Het wordt hoog tijd voor een tripje naar warmere gebieden om optimaal te kunnen vliegen. In januari staat er een oefening in San Diego gepland. Dat is mooi want zo halverwege de winter kan ik ook wel wat warmte gebruiken denk ik zo.. :)
Met de paarden gaat ook alles goed, ze staan op een stal hier 30 min vandaan. Alles is verwarmd, en dat is erg fijn als het erg koud is. Ze staan gewoon dag en nacht buiten ( met veel dikke dekens op ) maar het is hartstikke goed voor ze. Alleen als het echt te erg is gaan ze naar binnen.

De kerstdagen gaan we voor het eerst hier in Canada vieren, net als oud en nieuw. De kans op een witte kerst is in ieder geval 100 %. We willen graag naar northern Saskatchewan voor een paar dagen er tussen uit. Het schijnt er net zo mooi te zijn als in de bergen, alleen zonder de bergen ( snap je ? :) ) Verder willen we nog even skiën natuurlijk, maar eerst gaan we naar Saskatoon. Ushi heeft een chronische oorontsteking en de dierenarts hier in Cold Lake zit met zijn handen in het haar dus gaan we naar de universiteit in Saskatoon. Hopelijk kunnen ze ons daar helpen. Al met al is Ushi een behoorlijk duur poesje geworden, maar ach..

Er valt nog veel meer te vertellen, maar niets is zo leuk als foto's... dus ik heb er weer een aantal verzameld. We willen iedereen een hele fijne kerst wensen vanuit het koude maar mooie Cold Lake.

Bart en Lenny

• 11 December 2012 - 09:18

Aly:

Hoi Lenny en Bart,
    Een sprookje! enne...hoezo even een paar dagen weg.Hier ligt ook een lullig cm'tje sneeuw haha.
    Gisteravond hadden wij hier een bijna botsing in de lucht tussen 2 F16's en moest aan jullie denken.
    Lekker genieten samen in winter wonderland en fijne feestdagen.
    liefs van,Aly.

• 11 December 2012 - 18:43

Mieke:

Hey Bart en Lenny,

Het gaat voor jullie dus een lange koude winter worden, begrijp ik uit je schrijven.
    Elke keer weer ontzettend leuk om zo'n bericht te ontvangen, ik geniet daar erg van en ook van jullie prachtige foto's. Jaaaa jullie maken wat mee in jullie leven, temperatuur-wisseling auwww van Hawaii naar Cold Lake, om zo iets mee te maken, ik kan alleen maar dromen.
    Heerlijk genoten net Bart z'n Pa en Ma, lekker toch zo nu en dan bekenden te zien.
    De foto van Theo is waanzinnig mooi, een schat om zo,n dier te liefkozen.
    Jullie gaan genieten deze feestdagen, ook hoop ik dat Ushi geholpen kan worden want die oorkwaal is heel erg pijnlijk. (beterschap met Ushi hoor)

Rest mij nog om jullie wederkerig hele fijne Kerstdagen toe te wensen en alvast voor 2013 een heel fijn maar vooral gezond jaar. En we wachten af wat voor uitstapjes jullie dit jaar gaan maken.

Heel veel liefs xxxxx Mieke

• 12 December 2012 - 22:31

Marles & Michiel:

Beste Bart & Lenny,

De foto's van de omgeving zijn werkelijk waar adembenemend mooi. Koning Winter in NL is er niks bij. Fijn om te horen dat jullie het nog steeds zo naar je zin hebben daar, blijven genieten!

Vanuit Fryslan wensen we jullie fijne kerstdagen en een mooi & happy 2013!

Groeten Michiel & Marlies

p.s. namens Gijs & Gosse beterschap voor Ushi!

• 17 December 2012 - 20:57

Maysoon:

Wat leuk weer :D! En wat ziet de wereld er bij jullie weer schitterend uit! Stuur maar wat sneeuw deze kant op want het is hier echt waardeloos. Er heeft welgeteld hooguit 3 tot 5 cm sneeuw gelegen maar dat was de dag erna bijna allemaal al weer weg..

Hele fijne feestdagen toegewenst en we appen :D!!

Liefs !

• 17 December 2012 - 20:58

Lies (& GB):

Hai Len & Bart!!

Wat een leuk verslag weer en wat bijzonder om te lezen hoe dat allemaal gaat daar met die extreme kou en sneeuw enzo (ja voor ons is dat nog extreem ;))
    Prachtige foto's er ook weer bij. Ik wou dat ik zomaar even langs kon wippen, alsof ik genoeg vakantiedagen en geld heb, om het met eigen ogen te zien allemaal en lekker in jullie warme huis choco te drinken en om erop uit te gaan om naar die prachtige natuur te kijken. Helaas kan dat niet maar ik zou het anders gelijk doen!

Ik ben trouwens wel benieuwd wat 'elks' zijn.. is dat engels voor Eland? Of is het weer een apart ras ofzo!!?

Hoop dat de operatie voor Ushi goed uitpakt.. echt balen dat ze al zo lang kwakkelt met dat oortje.
    Nou jongens dikke knuf vanuit een regenachtig nederland waar ik lekker naar bed ga met mijn steeds dikkere buik. :)

xxx Lies en groeten van GB

• 18 December 2012 - 19:27

Bart En Lenny:

Bedankt voor de reacties! We zijn inmiddels weer terug met Ushi en na een ct scan blijkt dat haar beide oren ontstoken zijn en haar sinussen ook. Geen poliepen maar een boze bacterie.. hopelijk werkt de antibiotica die ze de komende 2 maanden moet innemen.

Even voor Liesbeth.. een elk is een apart ras. Je hebt hier deer, elk en moose. Deer zijn gewoon de hertjes die in Friesland ook rond huppelen. Een elk is twee keer zo groot als een deer, die van op de foto! En een moose is een eland, die zijn enorm ( een paard is er niks bij! )

Groetjes!